Skip to main content

Ruurd is wat je noemt een kilometervreter. Samen met vijf andere bikkels van Toerclub Wageningen reed hij langs de hele grens van de provincie Gelderland: 600 km in twee dagen. In dit blog lees je hoe hij zich op deze monstertocht heeft voorbereid en hoe het onderweg ging.

Artikel gaat verder onder banners

Onze nieuwe weg toertocht!

• Zondag 9 juni 2024

Rijd voordelig TOP verzorgde toertochten

Pakketten bekijken

Strava

Kom bij onze club & voeg je bij de discussie

Naar de Strava Club

Onze eigen winter gravel toertocht!

• Zondag 3 maart 2024
  • 60/85km gravel in Brabant/Vlaanderen
  • Vuurkorven, trappistenbier & snert bij de finish
  • EARLY BIRDS: winterjack twv €69 cadeau
Meer info & inschrijven

De voorbereiding voor een monstertocht

Een goede voorbereiding is het halve werk zeggen ze wel eens. Een logisch onderdeel daarvan is training. Daarnaast heb je ook nog een route nodig en een boel eten en drinken.

Training

600 km trainen is niet echt praktisch dus dat heb ik dan ook niet echt gedaan. Wat ik wel deed was eigenlijk gewoon vrij veel fietsen. De maanden voor de tocht zat ik een uur of 10 per week op de fiets. Dit geeft gelijk ook genoeg zitvlees. Echt anders dan anders trainen deed ik dan ook niet. Het ging immers om de afstand en niet zozeer om de snelheid.

Route

De route is ook niet geheel onbelangrijk. Voor deze rit was mijn bijdrage aan de route, afgerond naar boven, zo’n 0%. Hiervoor gaan dan ook alle credits naar een mede TCW-er. De route voldeed aan de verwachtingen. Er waren genoeg stoppunten, die steeds zo’n 2,5 tot 3 uur uit elkaar lagen. Dit is van belang omdat je daar je bidons kunt vullen en wat kunt eten en drinken op locatie. Daarnaast was er voor het einde van de eerste dag een plaats geregeld voor de fietsen en een hotel daar niet ver vandaan.

Artikel gaat verder onder afbeeldingcobbles-wielrennen-monstertocht-grens-gelderland-onderweg_03Gelderland levert je mooie streken!

Eten en drinken

Zonder brandstof geen kilometers. Zelf ben ik erg fan van intermittent fasting (enkel eten in een tijdslot van 8 uur op een dag). Echter is dat in combinatie met zo’n af te leggen afstand niet heel praktisch. Drinken (aanvullen) was in principe al geregeld. Er ontbraken alleen nog zouten/mineralen, maar die kun je gelukkig makkelijk in pilvorm meenemen. Qua eten kon ik niet alles van tevoren plannen, want ik was immers afhankelijk van de menukeuze bij de pauzeplekken. Soms moest ik daardoor onderweg moeilijke keuzes maken zoals: neem ik appeltaart of een brownie.

Koolhydraten

Mijn achtergrond als diëtist kwam goed van pas bij de culinaire voorbereiding. Zo weet ik dat het belangrijk is dat je vanaf de start begint met eten en drinken. In de eerste uren voelt het soms wat onnatuurlijk om al te eten en drinken, maar gezien onze spijsvertering maar een maximaal aantal koolhydraten per uur kan verteren kan je beter maar vroeg genoeg beginnen met eten.

Hoeveel je kan opnemen is een beetje afhankelijk van de voeding en de persoon. Zelf reken ik altijd met een ondergrens van 60 gram koolhydraten per uur. Rekening houdende met extra energie-inname tijdens de pauzes at ik ongeveer 40 gram koolhydraten per uur op de fiets. Voor de eerste dag (12 uur fietsen) betekende dit 480 gram koolhydraten op de fiets, oftewel bijna 2000 kilocalorieën aan enkel koolhydraten. Daarnaast had ik ook nog een zak winegums mee voor na het fietsen om de koolhydraatreserves weer aan te vullen. In het volgende onderdeel lees je wat ik onderweg allemaal naar binnen heb gewerkt.

Artikel gaat verder onder afbeeldingcobbles-wielrennen-monstertocht-grens-gelderland-onderweg_04Het voordeel van een monstertocht is dat je zowel tijdens zonsopgang als zonsondergang mooie foto’s kunt maken.

Wat neem je mee tijdens je monstertocht?

Fiets

Ik wilde al mijn bagage zelf meenemen. Hiervoor heb ik twee kleine tassen aangeschaft die op mijn voorvork gemonteerd konden worden. Daarnaast had ik ook nog mijn stuurtas gemonteerd met daarin de zaken waar ik snel en eenvoudig bij wilde kunnen. Daarnaast moet je ook rekening houden met de mogelijkheid dat je onderweg te maken krijgt met materiaalpech. En als je, zoals ik, elektrisch schakelt is het ook wel zo handig om alle batterijen voor vertrek volledig op te laden.

Paklijst

• USB-C kabel
  • Oplader
  • Powerbank

Artikel gaat verder onder afbeeldingcobbles-wielrennen-monstertocht-grens-gelderland-onderweg_01De grens van Gelderland heeft veel kilometers, maar het aantal hoogtemeters valt mee.

Kleding

Als je meerdere dagen gaat fietsen is het wel zo fijn dat je ook verse kleding hebt. Naast hygiëne kan ook comfort een belangrijke factor zijn voor het wisselen van kleding. Wat je moet aantrekken is natuurlijk erg weersafhankelijk. Wij fietsten in zomerse omstandigheden. Kort-Kort was over het algemeen goed. De eerste ochtend was het wel fris, dus dat heb ik opgelost met arm- en beenstukken. Daarnaast wilde ik ook wat comfortabele kleding hebben voor na het fietsen. Zodoende kan je gelijk je bezwete kleding uitdoen en lekker ontspannen.

Paklijst (voor 2 dagen fietsen)

• Helm
  • Merino ondershirt
  • 2 fietsshirts (met korte mouwen)
  • Armstukken

• Korte broek
  • Onderbroek
  • T-shirt

Artikel gaat verder onder afbeeldingcobbles-wielrennen-monstertocht-grens-gelderland-eeuwige-roemEeuwige roem voor Ruurd.

Eten en drinken

Als je een lange inspanning doet is goed eten en drinken cruciaal. Ondanks dat we niet “hard” gingen fietsen blijf je zweten en energie verbranden. Dit kan je dan ook maar beter zo goed mogelijk aanvullen.

Paklijst

• 2 bidons (650 ml per stuk, initieel gevuld met siroop en zout)
  • Mineraaltabletten (Die kan je in de bidon doen bij het aanvullen van je bidon)
  • 1 zak mini-krentenbollen
  • 1 zak winegums (voor na het fietsen)
  • 1 zak stroopwafels (om te trakteren)
  • 4 eiwitrepen
  • 4 energierepen
  • 4 snackrepen
  • 2 bananen

Overig eten deden we bij horecagelegenheden. Hierbij kan je denken aan koffie, frisdrank, taart, broodjes e.d.

Monstertocht langs de grens van Gelderland: de praktijk

Een goede voorbereiding is één. Maar het daadwerkelijk nog doen is een tweede. Onderweg kom je er dan ook pas echt achter of de voorbereiding anders had gemoeten. Voordeel was wel dat we met z’n zessen op pad waren. Zo kan je toch een beetje elkaar er doorheen slepen moest dat nodig zijn. Onderweg hadden we weinig wind en dat was gunstig. Dat scheelde aardig op het gemiddelde en dus op de tijd in het zadel.

Artikel gaat verder onder afbeeldingcobbles-wielrennen-monstertocht-grens-gelderland-onderweg_02Je kunt niet 600 km de wind mee hebben, maar we mochten niet klagen.

Dag één: Wageningen – ’s Heerenberg via Hattem (340 km)

Ik vertrok rond 4:30 uur van huis naar het clubhuis van TCW. Vanuit Wageningen reden we redelijk vlot van stop naar stop. We vulden onze bidons, namen wat bij de horeca en vervolgden onze weg weer. Rond het avondeten werd het wel even spannend, want wat gaan we eten? De zinnen waren gezet op Chinees. Die bleek echter dicht te zijn. Gelukkig zat er 200 meter verderop een snackbar. Zelf ga ik nooit zo heel lekker op de combinatie vet en inspanning, maar ze hadden gelukkig ook belegde broodjes en softijs (met spikkeltjes!).

Artikel gaat verder onder afbeeldingcobbles-wielrennen-monstertocht-grens-gelderland-ijsjeHet culinaire hoogtepunt van de eerste dag.

Na deze culinaire stop vervolgden we onze weg naar ‘s-Heerenberg, waar een familielid woont van iemand in de groep. Daar aangekomen bleek ik 339,6 km te op de teller hebben. Afstappen was dan ook geen optie en ik maakte nog 400 meter door de wijk om het klokje op 340 km te zetten.

Dag één zat erop. Tijd om alles aan de lader te doen en schone kleren aan te trekken. Nadat we de fietsen opgeborgen hadden kon er geproost worden op een mooie eerste dag. Na wat biertjes en snacks gingen we naar het hotel voor een welverdiend slaapje.

Dag twee: ’s Heerenberg – Wageningen via Gorinchem (260 km)

Dag twee van onze monstertocht begon met een goed gedekte ontbijttafel. Met brood, verse jus d’orange, gekookte eitjes en kaas in de maag vertrokken we voor de laatste ‘paar’ kilometers naar huis. Al snel bleek dat dag twee niet zo soepel zou verlopen dan de eerste dag. Al bij de eerste aanraking met het zadel voelde ik al dat ik even moest wennen. Mijn zitvlak was toch wel wat gevoelig. Dit bleef eigenlijk de gehele rit door wel. Als ik eenmaal 5 minuten zat was het prima. Maar doordat we toch wat vaker stopten dan op dag één, en dus weer opstapten, werd ik hier vaker mee gekontfronteerd dan ik zou willen.

Artikel gaat verder onder afbeeldingcobbles-wielrennen-monstertocht-grens-gelderland-onderweg-pechMet 3600 groepskilometers in 2 dagen kun je een keer een lekke band verwachten.

Voor de rest lag uiteraard ook het tempo wat lager dan de eerste dag. De resterende route bevatte aardig wat dijkjes. Dit maakte dat we redelijk comfortabel konden rijden. Onderweg reed ik helaas lek. Er zat een behoorlijke snee in mijn achterband. Gelukkig had een stukje afgeknipte buitenband bij me dat ik in de band kon leggen. Nadat de band weer hard was konden we verder, totdat uiteraard mijn band het na zo’n 2 uur weer begaf. Nu bleek dat een plakker op mijn binnenband het had begeven. Nieuw binnenbandje erin en we konden weer verder. Sommigen waren rustig verder gefietst. Samen met 2 anderen konden we even lekker “knallen” op de dijk. Moe en voldaan thuisgekomen met 261 km op de teller bestelde ik pizza’s en zat mijn monstertocht erop.

Verbeterpunten voor mijn volgende monstertocht

Hoewel het over het algemeen gewoon voorspoedig ging, zou ik de volgende keer twee dingen anders doen:

1. Neem geen geplakte binnenbanden mee
  2. Naast mineralen voor in m’n bidon zou ik voortaan ook siroop willen meenemen voor in mijn bidon

Ben je zelf ook van plan om eens lange afstand te fietsen? Dan hoop ik dat je wat aan deze tips/voorbereiding hebt. Veel plezier en succes!

Heb jij weleens een monstertocht gereden? Of ben je het van plan?

Deel je ervaringen, tips en ambities in de Cobbles Cycling Strava Club. Lid worden kost niets!